Amsterdam: Prometheus, 2007
120 p.
9789044610857

Gratis frieten, graag

De derde roman van Saskia De Coster werd door uitgever Prometheus luidkeels aangekondigd als doorbraakboek. En het klopte! De schrijfster orakelt hieronder over Eeuwige roem.

Eeuwige roem zou uw doorbraakboek worden, kondigde uw uitgever aan. En zo geschiedde. Marketing of kracht van het boek?

Echt veel marketing is er niet geweest. Ik heb geen flyers uitgedeeld of ben niet gaan leuren, maar een paar recensenten met faam hebben Eeuwige Roem wel een duw in de rug gegeven. Onder anderen Gerrit Komrij en Arjan Peters zijn schuldig. Eeuwige Roem is uiteraard een aanwinst voor iedere mens die al eens zijn tanden poetst en de Gazet van Antwerpen leest, en dat hebben verschillende lezers begrepen.

Vul even een notendop over de ontstaansgeschiedenis van Eeuwige roem.

Ontstaansgeschiedenis? Het boek was er gewoon, ik heb het op mijn harde schijf teruggevonden en dan onder eigen naam uitgebracht.

Schreef u het echt in New York?

Klopt. Ik heb het geschreven op een tijdloos moment van goddelijke inspiratie, waarop JHWH Shiva de handen reikte en tante nonneke samen met Joelle Milquet de wereldvrede voor een seconde verzekerde, in een ap…Lees verder

Moord is seks, maar dan veel intiemer

Autisme en afwijkend gedrag op school: het item is hot na Ben X en het wordt vast nog hotter na Held, de novelle die Saskia de Coster zondag op Het andere boek presenteert. Anders dan Nic Balthazar toont De Coster niet zozeer de verschrikking van hoe de buitenwereld inbeukt op wie anders bedraad is, dan wel de kracht van de outcasts. 'Lien zoekt naar een eigen stem om de wereld mee te overdonderen. Haar ideaal is grenzeloze communicatie.' Door Jeroen Versteele

'Elk nieuw verhaal vertrekt van een vonk", vertelt Saskia de Coster. "Een observatie, een gedachte. Deze novelle is ontstaan toen ik naar iemand keek die aan het slapen was. En ik dacht: die is zo mooi, wat een genot moet het zijn om die te vermoorden."

Oei. Wie was dat?

"Dat was toen mijn lief. Ondertussen is het gedaan, maar dat gevoel moest ik in woorden opschrijven. Liefde die in een soort haat tuimelt, die zichzelf voorbij gaat. Dat is gewoon heel mooi. En zo had ik een ingang voor een verhaal. De figu…Lees verder

Liefste vijand

De nieuwe roman van Saskia de Coster heet Held. Is het een huzarenstuk?

Het is niet eerlijk verdeeld in de wereld. Er zijn mensen die veel hebben meegemaakt, die ziekte, armoede, oorlogen en dood hebben gezien. Die bemind hebben en weer verloren, die alle grote thema's van het leven aan hun deur hebben weten kloppen. Ze hebben veel te zeggen, hele boeken zouden ze kunnen vullen. En allemaal authentiek en doorleefd. Alleen, ze hebben er geen woorden voor. Ze hebben niet het talent om levensecht drama ook levensecht op papier te krijgen. Ze klinken als sentimentele clichés, van hun grote en kleine verhalen komt niks terecht. Het is een schreeuwende onrechtvaardigheid.
Dan zijn er andere mensen, van goeden huize, opgegroeid in zonnige woonkamers, met onberispelijke cv's en wat vaag kinderverdriet dat gekoesterd wordt als was het een favoriet huisdier. Ze hadden tijd en energie te over om goed op te letten in de klas, en om thuis veel sprookjes te lezen. De grote thema's, daar hebben ze op gestudeerd, die kunnen nog van pas komen als verhaallijn in een…Lees verder

Namaak

Als je op haar boeken afgaat, heeft Saskia de Coster (°1976) in haar leven nog nooit iets van ook maar enig belang meegemaakt. Dat wil uiteraard niet zeggen dat, bijvoorbeeld, alleen iemand die zelf overleden is iets wezenlijks over sterven kan vertellen. Maar het is vast geen toeval dat De Costers boeken voor alles penetrante verveling op de lezer overbrengen, vanwege hun bewuste maar evengoed wezenloze gezochtheid (of het zou zo moeten zijn dat De Coster wél iets te melden heeft, maar er niet in slaagt haar lezers dat te laten ontdekken - dat heet gebrek aan talent, of gebrek aan metier, of beide). Alles kan, in een boek van De Coster. Wat precies hetzelfde is als: niets doet ertoe.

In haar nieuwe proeve van fictie, Held getiteld, staan je na minder dan tien pagina's de tranen al in de ogen, van het verwoede gapen. Niets zo saai als deze willekeurige, generieke interessanterigdoenerij - 'Verhaallijn, plot, stijl, thema, motief, psychologis…Lees verder

'Er zijn mensen die als een belediging je leven binnenvallen' luidt de sterke eerste zin van deze roman. Lien is al van jongs af aan geobsedeerd door haar klasgenootje Marcus. Ze noemt hem Misbaksel en blijft dat consequent haar hele leven doen. De haat voor hem is bij haar als klein meisje al zó groot dat je als lezer maar weinig sympathie voor haar kan opbrengen. Noch voor de andere hoofdpersonen in het boek, overigens. Niemand lijkt ‘normaal’ te zijn. Lien praat bijvoorbeeld met de vrouwenstem van haar GPS systeem. Haar leven lang blijft ze Marcus achtervolgen. Langzamerhand vraag je je af of het haat of toch liefde is. Saskia de Coster heeft inhoudelijk en stilistisch veel te bieden, maar maakt het de lezer niet makkelijk. Gedachtesprongen van de hoofdpersoon zijn soms moeilijk te volgen. Maar de roman blijft fascineren: waar zou dit naar toe gaan? ‘Held’ is het vierde boek van de Vlaamse schrijfster (1976). Normale druk.

Over Saskia De Coster

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Koos Breukel

Saskia A. J. De Coster (Leuven, 1976) is een Vlaams auteur.

Saskia De Coster is geboren in de winter van 1976. Ze was al op jonge leeftijd actief bezig met schrijven. In 1989 leverde haar dat de titel op van nationaal laureaat in de Junior Journalist wedstrijd op. Op haar achttiende ging De Coster naar Leuven om aan de KU Leuven Germaanse Talen te studeren (1994-1998). Ze rondde de studie succesvol af in 1998, om onmiddellijk opnieuw te beginnen aan een master in de literatuurwetenschap (1998-1999). Ze studeerde GGS literatuurwetenschap aan UBC in Vancouver, Canada. 24 maart 2014 geboorte zoontje Amos Saul Winston de Coster, met Inge Jooris.

Saskia de Coster (1976) is de auteur van acht romans, waaronder 'Eeuwige Roem' (2006), ‘Wij en ik’ (2013) en het alom bejubelde Nachtouders (2019, Das Mag) . Haar werk verscheen op long en short lists van de AKO literatuurprijs, de Gouden Uil en de Librisprijs. Ze won driema…Lees verder op Wikipedia