Eeuwige roem
Saskia De Coster
Amsterdam: Prometheus, 2006
229 p. : ill.
90-446-0834-7

Er waren eens twee meisjes loos

Met haar derde roman Eeuwige roem doet durfal Saskia de Coster eindelijk een geslaagde gooi naar begrijpelijkheid. Bovendien worden de onorthodoxe avonturen van het wonderkind Babs en de roemzuchtige Julie voortgestuwd door een ronduit inventieve metaforiek.

Aan vermetelheid heeft het Saskia de Coster nooit ontbroken. Haar alle kanten opspattende proza wekte vanaf haar eerste publicatie, het verhaal 'Onder elkaar' in wijlen het Nieuw Wereldtijdschrift, veel animo bij literairetalentenjagers. Onder aanprijzing van Peter Verhelst verkreeg De Coster meteen een soort beschermde status. In de serrekas van het postmoderne tijdschrift Dietsche Warande & Belfort, net als De Coster zelf een vergaarbak van de cross-overkunsten, kon ze vervolgens al vroeg haar ei kwijt.

In haar eerste roman Vrije val (2002) paarde ze een grimmige sprookjesachtigheid aan een voorkeur voor wanstaltig geweld en gedeformeerde mythologie. Logica noch herkenbaarheid kregen een poot aan de grond in deze bijna surrealistische parade van onbegrijpelijkheid, waarin de vetgemeste reuzin Charlotte en de broodmagere, rubberen adonis Atlantis rondzwalpten in een oceanisch en unheimisch universum. Nergens was er een verlossende draad van Ariadne te vinden om uit dit l…Lees verder

Planetaire harmonie

Eeuwige roem, de nieuwe roman van Saskia De Coster, is een kluwen van verwikkelingen. Maar maak u geen zorgen: we leren eruit dat iedereen samenhoort.

Stel dat u de nieuwe Saskia De Coster, Eeuwige roem , al gelezen hebt, iets wat ik u in dit artikel ga aanbevelen. Dan zal u mij ongetwijfeld verwijtend toespreken: ,,Hoe kun je dit nu loven? In de tweede helft van het boek wordt het verhaal steeds chaotischer, de laatste bladzijden zijn compleet onleesbaar en het einde is een sisser.''

Ik buig het hoofd. U spreekt de waarheid. Inderdaad, deze roman zou, zeker in de tweede helft, gebaat zijn bij een stamboompje voorin, zodat je de personages kunt opzoeken als je niet meer weet wie ze zijn. En ja, de laatste vijftien bladzijden zouden integraal geschrapt moeten worden. Dat is pijnlijk, omdat De Costers vorige boek, Jeuk , aan hetzelfde euvel leed: sterk begin, boeiend opzet en een einde als een leegflubberende ballon.

Niettemin zet De Coster een immense stap vooruit. Eeuwige roem is een sprankelende, oneindig verrassende eruptie van fantasie. Het sprookjesachtige van Jeuk is ingeruild voor een herkenbaar heden en v…Lees verder

De troost van sanseveria's

Saskia de Coster (1976) is een van de meest beloftevolle jonge Vlaamse auteurs. Eerder publiceerde ze de romans 'Vrije Val' en 'Jeuk'. Naar haar nieuwe roman 'Eeuwige roem' werd met spanning uitgekeken. Maar verdient ze nu al de eeuwige roem?

'Wie gelooft een dergelijk verhaal?' Met die vraag besluit Saskia de Coster in 'Eeuwige roem' een alinea over de merkwaardige dood van een van de personages. Laura is geplet onder een gigantische sneeuwbal, en dat is maar een van de vele groteske elementen in deze roman. Om de geloofwaardigheid van de plot bekommert De Coster zich niet, over de kracht en het effect van de taal des te meer. Het is dan ook daarmee dat 'Eeuwige roem' de lezer verbluft en overweldigt. Knap werk, maar naar een ander soort diepgang hoef je in dit boek niet te zoeken.

'Eeuwige roem' is een mengelmoes van zigzaggende verhalen en anekdoten, waarin de levens van twee meisjes centraal staan. Babs is een wonderkind, Julie is een zangeres die het wil maken. Een paar keer kruisen ze elkanders pad en in vele opzichten zijn ze geestesgenoten of zelfs afsplitsingen van dezelfde persoon. Rond Babs en Julie cirkelen nog een heleboel personages, onder wie de pseudo-geniale muzikant Michael en de gedreven wereldv…Lees verder

In Eeuwige roem toont Saskia De Coster ons in ongewoon en prikkelend proza momentopnames uit het snelle leven van en rond Babs en Julie. Die onorthodoxe 'tranches de vie' stranden weliswaar in een overbodig einde, maar er blijven ruim 200 bladzijden over om te bewonderen. De Coster schrijft attractief en ontregelend. Naast de vele kruidige zinnen, zit er vaart in deze derde roman, en zorgen de filmische scènes en humor voor afwisseling en veel leesplezier.

Nog voor de geboorte is Babs Ongena een weetal: "Het kindje was alles, wist alles en zag alles, dacht het zelf." Maar ook als baby is ze wat excentrieker dan de doorsnee boreling: "In deze levensfase begon Babs haar eerste diepzinnige gedachte te ontwikkelen die als aanzet zou dienen voor haar Boek vol Wijsheid. Toen Laura een mondvol gras hapte omdat ze dacht dat ze een koe was en een grasspriet haar in het verkeerde keelgat schoot, mijmerde Babs dat het leven een aaneenschakeling van bijna fatale ongelukken is." Wann…Lees verder
Saskia de Coster (1976) past in het rijtje jonge Vlaamse prozaschrijvers dat momenteel furore maakt: Annelies Verbeke, Dimitri Verhulst, Jan van Loy en anderen. Zij debuteerde in 2002 met 'Vrije val'*, een boek vol bizarre personages, waarna zij door twee tijdschriften verkozen werd tot een van de tien beste jonge schrijvers van dat moment. Deze uitgave is haar derde roman en draait om twee jonge vrouwen, Babs en Julie, wier levens van jongs af aan afzonderlijk gevolgd worden - verteld door een wij-perspectief - tot zij elkaar ontmoeten. De roman staat bol van sprankelende metaforen en personificaties waardoor een compleet nieuwe werkelijkheid ontstaat, wat echter het risico met zich meedraagt dat het verhaal af en toe ondoorzichtig wordt. Dat komt ook doordat De Coster in losse beelden haar verhaal opbouwt, waardoor eerder een ode aan de verbeelding ontstaat dan een chronologisch verhaal. Dit maakt deze op zich sterke roman eerder geschikt voor in literatuur geïnteresseerde lezers d…Lees verder

Over Saskia De Coster

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Koos Breukel

Saskia A. J. De Coster (Leuven, 1976) is een Vlaams auteur.

Saskia De Coster is geboren in de winter van 1976. Ze was al op jonge leeftijd actief bezig met schrijven. In 1989 leverde haar dat de titel op van nationaal laureaat in de Junior Journalist wedstrijd op. Op haar achttiende ging De Coster naar Leuven om aan de KU Leuven Germaanse Talen te studeren (1994-1998). Ze rondde de studie succesvol af in 1998, om onmiddellijk opnieuw te beginnen aan een master in de literatuurwetenschap (1998-1999). Ze studeerde GGS literatuurwetenschap aan UBC in Vancouver, Canada. 24 maart 2014 geboorte zoontje Amos Saul Winston de Coster, met Inge Jooris.

Saskia de Coster (1976) is de auteur van acht romans, waaronder 'Eeuwige Roem' (2006), ‘Wij en ik’ (2013) en het alom bejubelde Nachtouders (2019, Das Mag) . Haar werk verscheen op long en short lists van de AKO literatuurprijs, de Gouden Uil en de Librisprijs. Ze won driema…Lees verder op Wikipedia