Rudy Morren 1963-
Antwerpen: Horizon, 2020
301 p.
9789463962957 (paperback)

Sneeuwspoor

Eerste zin. Het blijft koud en guur en verandering is niet meteen te verwachten.

Peter is een jonge, erg succesvolle gynaecoloog. Nadat een kijkoperatie slecht is afgelopen, verhuist hij met zijn gezin naar de andere kant van het land. Dat hij op die afgelegen plek de dorpsdokter komt vervangen, wekt argwaan, want daarmee valt voor zo’n topdokter toch weinig eer of geld te rapen? Als niet veel later Peters vrouw wordt vermoord en zijn dochter verdwijnt, is hijzelf de eerste verdachte. Door iedereen gewantrouwd, verzinkt Peter in een diepe depressie, tot hij in een tankstation twee jongens ontmoet. Een van hen draagt het kettinkje dat Peter aan zijn dochter heeft gegeven.

Acteur en scenarist Rudy Morren debuteerde in 2019 met Wild vlees , een rauwe, filmische thriller over drie broers. In Sneeuwspoor verrast hij opnieuw met een strak plot, personages van vlees en bloed en een puntgave setting. De temperatuur flirt een heel boek lang met het vriespunt, maar de spanning stijgt met elke bladzijde. Morren bevestigt de verwachtingen na zijn debuut: dit i…Lees verder

Peter Vandervlught is een jonge, succesvolle gynaecoloog. Een kijkoperatie die hij in dronken toestand uitvoert loopt slecht af. Noodgedwongen verhuist hij met zijn gezin naar de andere kant van het land om er de dorpsdokter te vervangen. Het geïsoleerde bestaan wordt ruw verstoord wanneer Peters vrouw Caroline wordt vermoord en zijn zestienjarige dochter Nathalie spoorloos verdwijnt. Peter is aanvankelijk hoofdverdachte nummer één en wordt door iedereen gewantrouwd. Dan ontmoet hij in een tankstation twee jongens. Een van hen draagt het kettinkje van zijn dochter. Peter vermoedt dat zij meer weten over de moord op zijn vrouw en de verdwijning van zijn dochter. Wanneer hij beide jongemannen zwaar gewond aantreft na een verkeersongeval ziet hij zijn kans om de waarheid te achterhalen en wraak te nemen. Sfeer en spanningsopbouw zitten goed in dit boek. De plot en de karaktertekening zijn minder overtuigend.

Over Rudy Morren

CC BY 3.0 - Foto van/door Bert Raets

Rudy Morren (Aarschot, 30 juli 1963) is een Vlaams schrijver, scenarist en voormalig acteur.

Rudy Morren volgde een acteursopleiding aan de Studio Herman Teirlinck en is bij het grote publiek bekend om zijn rol als ambulancier Cisse De Groot in de televisieserie Spoed, die hij van 2000 tot 2003 vertolkte. Hij draaide ook telkens een jaar lang mee in de telenovelles Louislouise (2008-2009) en Ella (2010-2011) en had een vaste rol in het tweede seizoen van Danni Lowinski (2013).

In het theater stond Morren op de planken met de gezelschappen Arca, de KNS i.o.n., het Raamtheater en HETPALEIS in onder andere Mierenzeik, De thuiskomst, Spaans stuk, Terug naar Brezjnev en De God van de Slachting.

Vanaf midden jaren 2000 ging Morren zijn acteercarrière combineren met scenarioschrijven. In 2019 bracht hij als auteur een boek u…Lees verder op Wikipedia