Holy cow
Antwerpen: Manteau, 2015
175 p. : ill.
9789022331781 (hardback)

Komt een koe in Palestina

Elsie Koehaas leert hoe het er in de echte, boze wereld aan toegaat en gaat op de vlucht. Acteur David Duchovny kruipt in het hoofd van een reislustig rund, en dat levert een curieus boek op.

David Duchovny heeft een boek geschreven. Ja, die David Duchovny. De man die we met veel dingen associëren, maar nog niet met de naam van een auteur. Met deThe x-files, om maar iets te zeggen, de televisiereeks uit de jaren 90 waarin hij de rol van FBI-agent Fox Mulder speelde. Maar ook met schrijver Hank Moody, zijn losbandige alter ego in die andere televisiereeks,Californication. Met dat personage had de acteur al een lichte seksverslaving gemeen, en nu dus ook het schrijverschap. Al houdt hij het in zijn debuut op een totaal andere thematiek dan je op basis van zijn eigen leven en rollen zou verwachten. Wie iets Moody-isch verwacht als liefde, leven, seks en de ondraaglijke lichtheid van dat alles, leest beter eerst de achterflap.

Duchovny heeft het over een koe. Elsie Koehaas heet ze. een van de vele beesten op een Amerikaanse boerderij. Hij kruipt in haar hoofd en laat haar de wereld ontdekken. Die wereld ziet ze het scherpst wanneer ze op een dag uitbreekt - omdat ze w…Lees verder

Verhalen waarin dieren als sprekende personages de hoofdrol spelen, houden meestal een morele of politieke spiegel voor. Denk aan oude dierenfabels of aan ‘Animal Farm’ van George Orwell. Het dier kan ook een typetje zijn voor grappen over menselijke zwakheden. Beide kenmerken zijn van toepassing op het schrijfdebuut van de Amerikaanse acteur David Duchovny. Als de koe Elsie Bovary op een avond ontsnapt uit haar stal en ziet hoe de boer, met zijn gezin, op televisie naar een documentaire kijkt over het slachthuis, klapt haar vredige koeienleventje in één klap uit elkaar. Nu snapt ze wat er met haar lieve moeder is gebeurd en wat haar zelf te wachten staat. Samen met het varken Sjalom (die zich laat besnijden tot jood) en de kalkoen Tom Turkey vliegt Elsie via Israël en Turkije naar India, omdat de koe daar als een godin wordt vereerd. Deze komische allegorie doet een appèl om beter voor dieren te zorgen en om als mensen onderling tolerant te zijn en respect te hebben voor andere overt…Lees verder

Over David Duchovny

CC BY 3.0 - Foto van/door David Shankbone

David William Duchovny (New York, 7 augustus 1960) is een Amerikaans televisie- en filmacteur. Hij won in 1997 een Golden Globe voor zijn hoofdrol als FBI-agent Fox Mulder in de sciencefictionserie The X-Files en in 2008 een tweede voor die als Hank Moody in de komedieserie Californication. Duchovny maakte in 1988 zijn film- en acteerdebuut als niet bij naam genoemde gast op de verjaardag van hoofdpersonage Tess McGill (Melanie Griffith) in de romantische komedie Working Girl.

Acteercarrière

Duchovny studeerde aan de Princeton-universiteit en behaalde een master in literatuur aan Yale. Voor hij doorbrak als hoofdrolspeler in The X-Files (1993-2002) was hij te zien in meerdere afleveringen van series als Twin Peaks (als vrouwelijke agent), Red Shoe Diaries en The Larry Sanders Show. In het laatstgenoemde programma paro…Lees verder op Wikipedia